top of page

    "TO SHOW WHAT CANNOT BE SEEN"

    2020-2021, audiovisual and tactile installation 

It is a two-part project, an audiovisual and kinesthetic installation, realized in Krasnodar in collaboration with a local community of blind and visually impaired people.

 

In this work I turn to practice of “empathetic interaction”, trying to get my feelings and perception (as the author’s) in sync with those of a spectator. Here I use the method of art therapy, shaping viewer’s appeal for realization of new visual experience for him/her or solving his/her visual issues, strongly associated with their corporality.

 

The main topic of this “collaborative investigation” is such aesthetic category as “beauty”. How do blind people think themselves beautiful? How do the other people see them? What emotions does a visually impaired person have when accepting oneself and one’s body?

 

The result of this art-interaction is a series of portrait photos of blind people and sound clips. Audial part of the installation consists of interviews (talks with visually impaired people) and audios of our communication during the shooting. Visual and kinesthetic part is represented by portrait photos settled in lightboxes. 

 

Person’s contours (inflexions of the body, traits and features, garment pieces) and interior design items get volume in the photos by the means of chasing with sharp needle, which can be associated with Braille lettering. Portraits are put in lightboxes, which let warmth pass through the picture surface. Heat control is regulated by the thickness of the plastic elements of the box. Usage of thin and thick plastic   metaphorically points at the level of contact between the artist and the character. If there is a lot of empathy in our interaction and social distance is shortened — picture surface is warmer. And vice versa.

 

Focus change — from visual to tactile and audial perception — provides an opportunity to consider the category of beauty from different points of view.

art_to_be_0033.jpg
IMG_2707.jpg
art_to_be_0040.jpg
art_to_be_0045.jpg
art_to_be_0052.jpg
art_to_be_0037.jpg
art_to_be_0038.jpg

Sorry, you can only listen to audio recordings of conversations with participants in Russian
 

Прослушайте аудиозаписи проекта

for_sound.jpg

01

02

03

04

05

06

01_Natalya/Наталья
00:00 / 14:11
02_Dayana/Даяна
00:00 / 29:07
03_Edward/Эдуард
00:00 / 19:38
04_Julia/Юлия
00:00 / 11:49
05_Eugeniy/Евгений
00:00 / 14:40
06_Ekaterina/Екатерина
00:00 / 22:59

"ПОКАЗАТЬ ТО, ЧТО НЕЛЬЗЯ УВИДЕТЬ" 

2020-2021, аудиовизуальная и тактильная инсталляция

Аудиовизуальная и тактильная инсталляция – это двучастный проект, осуществленный в Краснодаре в соавторстве с местным сообществом незрячих и слабовидящих людей.  

 

В этой работе я обращаюсь к практике чуткого взаимодействия, используя синхронизацию ощущений между мной (художницей) и участником. В этом проекте используется метод арт-терапии, формируя запрос участника на реализацию нового для него визуального опыта или на решение тех или иных визуальных задач, связанных с его телесностью. 

 

Основной темой совместного с участниками исследования является эстетическая категория - красота. Как незрячие представляют себя красивыми? Какие эмоции возникают у них в процессе принятия себя и своего тела? Как окружающие люди видят их?

 

Результат взаимодействия – фотопортреты незрячих людей и аудиозаписи разговоров с ними. Аудиальная часть инсталляции – это интервью и запись общения во время съемки. Визуальнотактильная часть представлена портретами в лайтбоксах. Контуры человека на фотографии – изгибы тела, черты лица, детали и линии одежды, – а также предметы интерьера с помощью выдавливания тонкой иглой приобрели объем, сравнимый со шрифтом Брайля. Портреты помещены в бокс со светодиодами, пропускающими тепло сквозь поверхность изображения. Подача тепла регулируется с помощью толщины пластиковой поверхности бокса. Использование тонкого или более плотного материала пластика метафорически указывает на уровень контакта между художником и портретируемым. Если при взаимодействии между ними родилось больше эмпатии, а дистанция в общении сократилась – поверхность портрета более теплая. И наоборот. 

 

Смена фокуса зрителя с визуального на тактильное и звуковое восприятие предоставляет возможность посмотреть на категорию красоты с различных позиций.

bottom of page